E-mail marketing szótár

Please select from the menu above

  • A/B teszt

    Az A/B teszt, vagy más néven split teszt, nem más, mint egy összehasonlító teszt, amit arra használhatsz, hogy két különböző e-mailt hozol létre és azt két különböző csoport számára küldöd ki, majd számszerű eredmények tükrében láthatod, hogy melyik e-mail vált be jobban a feliratkozottaid körében.

  • adatbányászat

    Az adatbányászat, nem más, mint az adathalmazokból a felhasználó számára fontos adatok kinyerése, különböző algoritmusok segítségével. Az adatok önmagukban még nem hordoznak információt, ezért szükséges az adatbányászat, hiszen az adatok a feldolgozásuktól, alkalmazásuktól nyernek, információs tartalmat.

    Az adatbányászat szorosan kapcsolódik az adatbázis marketinghez, hiszen ennek segítségével lehet szegmentálni az adatok felhasználásával. De nem csak szegmentálni lehet vele, hanem az adatbányászat segítségével feltárhatóak olyan összefüggések is az adatok között, amelyekkel számos új információ kerül a felhasználó birtokába. Ezek az új információk felhasználhatóak az ügyfélszerzés, az érétkesítés, és a marketing területein is.

    Az adatbányászat során kapott információk által megkönnyíthető a döntéshozatal, segít a marketing stratégia kialakításában, az árképzésben, de a célcsoportok kialakításában is.

  • adatbázis építés

    Ahhoz, hogy e-mail marketinget alkalmazhasson egy vállalkozás, és azon belül online hírleveleket tudjon küldeni, szükség van egy adatbázisra, melyben azok az adatok találhatók, melyek a már meglévő ügyfelek és a leendő ügyfelek elérhetőségeit, érdeklődési köreit, néhány személyes adatát tartalmazza.

    Adatbázis természetesen vásárolható is, hiszen több olyan ügynökség, szolgáltató van, aki kínál ilyen ‘személyre szabott’adatbázisokat. Azonban ezeknek a vásárolt adatbázisoknak meg van az a veszélye, hogy mégsem személyre szabott, vagy az ügyfelek adatai kevésbé sem olyan aktívak, mint ahogy azt ígérték.

    Ezzel szemben egy saját, épített adatbázis sokkal biztonságosabb, azért persze kicsivel több időt igényel, mint egy vásárolt adatbázis.

    Adatbázis építésénél a cél mindig ugyanaz: a honlapra látogatók adatait, e-mail címét begyűjteni, és a későbbiekben e-mail marketing kampányokhoz felhasználni, vagy csak egyszerűen azért, hogy fel lehessen mérni, hogy kik látogatják a weboldalakat, mi érdekli őket, milyen tartalmat érdemes a számukra gyártani.

    Ahhoz azonban, hogy bárkit is regisztrációra, vagy feliratkozásra lehessen bírni, ezáltal adataihoz hozzájutni, a következő szempontokat érdemes figyelembe venni adatbázis építéskor:

    A weboldalakon lehetőleg a legtöbb aloldalon legyen feltüntetve a hírlevélre való feliratkozás lehetősége. A feliratkozás során az űrlap a következő mezőket tartalmazza: név, e-mail cím, feliratkozás, leiratkozás, amennyiben további adatok megadására van szükség, azt mindenképpen jelölni kell, hogy nem kötelező megadni;

    Adatbázist már nem csak a weboldalak segítségével építhetőek, hanem az egyre nagyobb teret hódító közösségi oldalakon, microsite-okon, promóciós landing oldalakon is.Ezeket a éehetőségeket is érdemes kihasználni;

    A látogatók szeretik a ‘csalikat’, vagyis ha a feliratkozásért cserébe valami számukra hasznosat kaphatnak, pl. ingyenesen letölthető tudásanyag, kedvezményre jogosító kupon, stb.

    Amennyiben már elegendő méretű adatbázis áll rendelkezésre, törekedni kell annak karban tartására, frissítésére, hogy az adatokat napi szinten frissen lehessen tartani.

  • adatbázis marketing

    A hírlevél küldés alapja az adatbázis, ami nem más, mint maga az adatbázis marketing, hiszen itt arról van szó, hogy létre kell hozni, vagy vásárolni kell egy adatbázist, amelyet marketing célokra használnak fel.

    Adatbázis marketing segítségével jobban megismerhetőek a vásárlók. Hiszen az adatbázisok a vásárlók adatait tartalmazza, de nem csak a nevüket, az e-mail címüket, telefonszámukat tartalmazza, mert ez így csak egy szimpla vevői címlista.

    Az igazi adatbázis ezeken az adatokon kívül továbbá tartalmazza a regisztráláskor megadott adatokat, a cookie-kat, amennyiben korábban már vásárolt, a vásárlási adatokat, telefonon feltett kérdések válaszait is tartalmazhatja.

    Amennyiben az ügyfélkör leginkább az üzleti szférából (B2B) áll, akkor egy B2B adatbázist kell készíteni. Ez az adabtbázis lehetlőeg az üzleti vásárlók, beszállítók adatait, korábbi vásárlásaikat, a vásárolt mennyiséget, a vételárakat és a nyereség adatait, de a cég külső azonosítóit is, – adószám, cégjegyzékszám- tartalmazza.

    Nagyon fontos, hogy az adatbázisok, duplikációtól mentesek legyenek, azaz egy ügyfélről ne legyen benne kétszer ugyanaz az adat, lehetőleg aktív ügyfeleket tartalmazzon, lehetőleg pontos és naprakész legyen, ennek érdekében folyamatosan karban kell tartani, frissíteni az adatbázist.

  • adatvédelem

    Internetezés közben számtalanszor szükséges regisztrálni weboldalakra, internetes vásárláskor, hírlevél feliratkozáskor.  Ezeknek során minden egyes alkalommal a feliratkozók, regisztrálók kiadják a nevünket, e-mail címüket, sőt sokszor lakcímüket, telefonszámukat, egyszóval személyes adataikat.

    Azonban nem mindegy, hogy a megadott adatonkat ki, mire és hogyan használja fel, hiszen könnyen visszaélhetnek a személyes adatokkal. Ennek védelmére született meg az adatvédelem fogalma.

    Az adatvédelem fogalma ma már nem csak fogalom, hanem törvény is.

    Adatainkat az Alaptörvény VI. cikkeje, a 2011. évi CXII. , azaz az Információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény, valamint az 1992. évi LXVI. törvény, közismertebb nevén az Adatvédelmi törvény védi.

    Az adatvédelem a személyes adatok gyűjtésének, feldolgozásának és felhasználásának korlátozásával, az érintett személyek védelmével foglalkozik. Nevével ellentétben tehát nem elsősorban az adatokat védik, hanem azokat a személyeket, akikkel az adatok összeköthetők.

    A személyes adatok kezeléséhez az érintett előzetes beleegyezése szükséges, vagy törvényi előírás kell hozzá. De a beleegyezés is csak akkor érvényes, ha megfelelő tájékoztatáson alapul. Amennyiben kötelező érvényű az adatgyűjtés, úgy meg kell nevezni a törvényt, amelyre hivatkozik.

    A direkt marketinget érintően az adatvédelemmel, adatkezeléssel kapcsolatban a 2008. évi XLVIII. törvény, az új reklámtörvény szabályozza.

    A törvényi szabályozás szerint ún. opt-in jelleggel, csak előre beleegyezés után küldhető gazdasági reklám a címzettek számára. Ezáltal van lehetőség ún. opt-in listák építésére, mely azoknak az ügyfeleknek az adatait tartalmazza, akik hozzájárultak az ajánlat fogadásához.

    További hasznos információk, törvények teljes szövege az adatvédelemről:

    Az Alatörvény VI. cikkeje: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100425.ATV&celpara=59#xcelparam

    Az Információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló törvény: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1100112.TV&celpara=#xcelparam

    A 2008. évi XLVIII. törvény, az új reklámtörvény: http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0800048.TV

    Az 1992. évi LXVI. törvény a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény:http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99200066.TV&celpara=#xcelparam

  • autoresponder

    Olyan hatékony eszköz, melyet leginkább hírlevél küldő szoftverek segítségével alkalmazható, használata során automatizálható a hírlevél küldés.

    Egy kisebb adatbázissal, kezdő hírlevél küldőként még nem okoz gondot kiküldeni 20-30 e-mailt, azonban amikor ez a szám már megsokszorozódik, a hírlevél küldés már nem is olyan egyszerű. Főleg akkor nem, amikor sorozatos e-mail marketing kampányt folytatnánk.

    Az autorespondrek hatékonysága abban rejlik, hogy úgy működnek, mint egy robotpilóta. Előre beállított idő után automatikusan küld válaszleveleket a feliratkozók számára. Nem csak egy levelet, hanem egy sorozatot, oktató anyag is küldhető vele, melyet csak egyszer kell megírni, így idő és energia spórolható meg. Beállítható, hogy a feliratkozás után hány órával, nappal, héttel, hónappal később küldje ki a válaszlevelet.

    Az autoresponderek csoportosíthatók a feliratkozók egyedi mezői alapján, pl.: város, nem, munkahely, lakcím, stb.

    Részletes statisztikák készíthetők a kiküldött autoresponderekről, amelyek tartalmazzák pl. a leiratkozók, megnyitások, visszapattanások, átkattintások, továbbítások, stb. statisztikai adatait.

  • Átkattintási arány – Click Trough Rate (CTR)

    A hírlevelekben elhelyezett linkek mérésére szolgáló arányszám. Az átkattintási arány százalékosan mutatja meg, hogy hányan kattintottak a hírlevélben szereplő linkekre. Angol elnevezése Click Trough Rate, rövidítése CTR.

  • címlista

    A címlistákra kerülnek fel azok a feliratkozók, akik kitöltötték a feliratkozó űrlapot egy adott honlapon, vagy közösségi oldalon. A címlistáknak 2 fajtájuk ismert, az egyik az épített e-mail marketing címlista, a másik a vásárolt e-mail marketing címlista. A Protopmaillel korlátlan számú e-mail marketing címlista hozható létre, és azokon korlátlan számú feliratkozó szerepelhet.

  • direkt mail

    A direct mail a direkt marketing legnagyobb hagyományokkal rendelkező eszköze. A hirdető, a termék/szolgáltatás gyártója/forgalmazója közvetlen (direkt) ajánlatot tesz potenciális fogyasztói/megrendelői számára – ehhez a klasszikus postai küldemény formáját választva.

    A direct mail – mint minden DM eszköz – célja lehet promóciós, a fogyasztó/megrendelő első megkeresése, új termék vagy akciós lehetőségek megismertetése és megrendelések közvetlen generálása, de lehet egy átfogó CRM aktivitás, sőt hűségprogram része, a kapcsolattartás egy hagyományos és sok esetben a legjobban működő formája is.

  • direkt marketing

    A direkt marketing lényege, hogy a hirdető a közvetítő médiumok (például tévé, sajtó, rádió) segítsége nélkül, közvetlenül juttatja el üzenetét a fogyasztóhoz, így növelve vállalkozása, márkája, terméke ismeretségét. Célja a közvetlen válasz (például vásárlás, regisztráció, árajánlatkérés, megrendelési űrlap, stb…) kiváltása. A direktmarketing-kampányok egyik legfontosabb előnye, hogy az üzenet személyre szabható, az eredmények könnyen nyomon követhetők, így jól mérhetővé válik a hatékonyság. A jó személyre szabhatóságnak és mérhetőségnek köszönhetően költségek pedig jól csökkenthetőek.

    A direkt marketing leginkább a kereskedelmi, termelő vállalkozások számára hatékony megoldás.

    A következő marketing eszközök alkalmazhatók a direkt marketing kampányok során: hírlevél, szórólap, SMS, telemarketing, TV, rádióműsor, stb…

    A legtöbbször alkalmazott direkt marketing eszköz a hírlevél.

    További hasznos információk a direkt marketingről:
    Jogszabályi rendelkezések a direkt marketingről: 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0800048.TV

    Hasznos információk a Direkt és Interaktív Marketing szövetségtől: http://www.dimsz.hu/

  • e-mail

    Az e-mail az angol ‘electronic mail’ kifejezésből származik, mely elektronikus postaként fordítható. Nevéből következik a továbbítás módja azaz, hogy elektronikus úton történik. Az e-maileket kivétel nélkül az interneten e-mail küldő rendszerek segítségével továbbíthatjuk.

    Ahhoz, hogy e-maileket lehessen küldeni és fogadni szükségünk van egy postafiókra és egy e-mail címre.

    E-mailes postafiók létrehozásához több, ingyenes internet alapú lehetőség is rendelkezésre áll. Talán a legismertebbek a Google, a Yahoo és a Freemail, melyek ingyenes levelezőrendszerek.

    A levelező rendszerek segítségével, regisztráció során hozhatók létre e-mail címek. Az e-mail cím első része tartalmazza a személy (szolgáltatás) nevét. Ezek után következik az @ (at) jel, a ‘kukac’, melyet a helycím (domain name) követ, legvégén az országra való utalással.

    Az e-mailek elterjedésében nagy szerepe van annak, hogy gyorssá és kényelmessé, valamint ingyenessé tette a levelezést.

    A kommunikációt tovább könnyíti, hogy az e-mail lehetőséget nyújt körlevelek küldésére, a beérkezett üzenetek osztályozására, a címek elektromos tárolására, csoportosítására.

    Nem csak szöveges tartalommal küldhető e-mail, hanem csatolható hozzájuk ún. csatolmányok is, melyek lehetnek képek, különböző dokumentumok, videók, stb.

    Az e-mailek felhasználására épülnek a hírlevelek.

  • e-mail kampány

    Az e-mail marketing során e-mailek segítségével küldhető reklámüzenet. A minél nagyobb sikeresség érdekében ajánlott kampányszerűen folytatni az e-mail marketinget. Azért, hogy az e-mailek küldéséből kampány legyen, a folyamatosságra kell törekedni, azaz, hogy ha egyszer elkezdődik az e-mailek kiküldésébe azt lehetőleg valamilyen ciklikusággal, rendszerességgel és valamilyen témakör köré csoportosítva legyenek létre hozva.

    E-mail kampányt tervezése kezdetén, a következő folyamatokat kell átgondolni, amelyek az e-mail kampány során előfordulhatnak, ugyanis sokszor gondolatban a tervezési fázis sorában, olyan egyszerűnek tűnik minden.

    Mindenekelőtt meg kell határozni a célt. Vagyis azt, hogy mi a szándéka az e-mail kampánynak, ügyfélmegtartásra, vásárlásösztönzésre törekszik. Ha az e-mail kampány konkrét célja értékesítési akcióhoz köthető, ki kell tűzni bevételi célt és így kiszámolható a kampány költsége.

    Ha megvan a kampány célja, akkor a mondani valón kell elgondolkodni, azaz a briefet kell összeállítani. Ebben kell meghatározni a levél mondanivalóját, azokat az érdekességeket, amelyekkel felkelthető az érdeklődés, valamint a reklámüzenet is.

    Ha meghatároztuk a témát és a reklámüzenetet, meg kell határozni az e-mail kampány tervezése során a küldés gyakoriságát is, azaz milyen időközönként legyenek ki küldve az e-mailek. Leginkább a hetente kiküldött e-mailek a legeredményesebbek, de ez nem azt jelenti, hogy mindenki számára ez az ideális megoldás, mert lehet napi, havi, attól függően, hogy pl. egy oktató anyagot szeretne kiküldeni, amiben minden nap egy újabb leckét küldhet el;

    A kiküldés során az sem mindegy melyik napon mennek ki a levelek, felmérések szerint erre a legideálisabb nap a szerda.

    Amennyiben megvan a levél tartalma, mondanivalója, úgy az e-mail kampány egyik legfontosabb mozzanata következik, a kiküldés. A kiküldéshez rendelkezni kell olyan adatbázissal, címlistával, amelynek segítségével kiküldhetőek a kampány levelei.

    Egy méretes címlista segítségével már könnyen lehet szegmentálni. A szegmentálás során figyelembe kell venni azt is, hogy a kampány B2B vagy B2C ügyfelek felé kommunikál. Ez ugyanis meghatározza a hírlevelek formátumát is, azaz, hogy TEXT, HTML, vagy Multipart formátumú lesz-e.

    A kiküldés előtt érdemes még tesztelni, mérni a kampányt. Fontos, hogy minden kampány le legyen tesztelve kiküldés előtt, mert ebből tudható, hogy minden rendben van-e, működnek-e a linkek, a képek hogyan jelennek meg a különböző levelezőkben, a szöveg nyelvtanilag és tartalmilag helyes-e, stb.

    A kampány utolsó fázisa a kampány utóértékelése, azaz a kiküldés után újabb méréseket kell végezni, ugyanis ekkor kezdenek beérkezni azok a válaszreakciók, amelyekből leszűrhetők a hírlevelek hatékonysága, pl.: hány levél ért célba, mennyit nyitottak ki ebből, hányszor kattintottak a linkekre, stb.

  • e-mail kliens

    Nem más, mint levelező program, amely segítségével olvashatjuk az e-maileket, hírleveleket. A levelező kliensek két fajtája ismert, az egyik az internet alapú kliens, amely egy webes felületről érhető el, ilyen pl. a Gmail, Freemail, Citromail, stb. A másik fajtása a számítógépekre telepített levelező rendszerek, mint pl. az Outlook, vagy a Thunderbird.

  • e-mail marketing

    Az online marketing eszköztárának egyik fontos eszköze, azokat a technikákat fogja össze, melyek a potenciális vagy meglévő ügyfelekkel e-mailben történő kapcsolattartásra, kommunikációra épülnek.

    Pontos meghatározását tekintve: az e-mail marketing egy vagy több, a címzett engedélyével, marketing céllal, és általában valamilyen szintű, illetve minőségű automatizálással történő elektronikus levél (e-mail) kampányszerű küldése. Magyarán: az e-mail marketing e-mail segítségével küldött elektronikus reklámüzenet.

    Az e-mail marketing megfelelő és hatékony használatával növelhető a brand, vagy márkaismeretség, az egyes weboldalak látogatottsága, továbbá hatékony vásárlásösztönző eszköz, jól használható piacépítésre, vagy a fogyasztói hűség növelésére.

    Az e-mail marketing még manapság is költséghatékony, gyors és rugalmas marketing eszköz, használata széleskörű. Kis számú és tömeges méretekben is egyaránt jól alkalmazható, kiválóan skálázható és mérhető, továbbá interaktív, illetve jól célozható, hiszen segítségével hatékonyan érhető el a potenciális célközönség. Jelentős konkurenciát támaszt számára a most különösen divatos ún. közösségi marketing, azonban az e-mail marketing előnyeit figyelembe véve e nélkül nem képzelhető el hatékony vállalati vagy kereskedelmi kommunikáció.

    Nem megfelelő alkalmazása esetén jelentősen nő a spam [a spam szó linkelve a megfelelő szócikkhez] veszély, mely az eddig az e-mail marketing kiépítésére fordított erőforrások (humán, technikai, pénzügyi) elpocsékolásával jár, továbbá jogi következményeket is magával von.

    Az e-mail marketing megfelelő keretek között történő alkalmazását az alábbi törvények szabályozzák:

    További hasznos információk az e-mail marketing törvényi szabályozását illetően:

  • e-mail sablon

    Az e-mail sablonok segítségével már nem kell folyamatosan újra meg újra megírni a leveleket. Az e-mail sablonok olyan változókat tartalmaznak melyeknek köszönhetően a levelek mindig ugyanúgy fognak kinézni, ugyanúgy személyre szabhatóak, és ugyanúgy tömegesen is kiküldhetőek, mint egy rendes e-mail. Az e-mail sablonokat is automatizálhatóak és természetesen autoresponderekkel is kiküldhetők.

  • edm

    Az elektronikus DM a direkt marketing azon formája, amikor az ajánlatot nem hagyományos postai úton, hanem elektronikus formában, e-mailben juttatjuk el a fogyasztókhoz.

    A hagyományos direkt marketing hírlevelek közkedveltsége abban rejlik, hogy a levéllel lehet a legtöbb verbális és vizuális üzenetet közvetíteni a címzett felé, azonban hátránya a költségességében rejlik. Több száz, akár ezer hírlevél elküldése postai úton jelentős költséghányaddal bír.

    Ezzel szemben egy e-mail marketing kampány során több százezer levelet küldhetünk ki a feliratkozóinknak, a hagyományos hírlevél árának a töredékéért.

    A hagyományos hírlevelek hátránya az, hogy olyan naprakész adatbázissal kell rendelkezni, amely a legfrissebb adatokat, aktív ügyfeleket tartalmaz, és a törvényi előírásoknak megfelel, azaz a címzett hozzájárult a megkereséséhez. A legtöbb hagyományos ügyféllista megvásárolható, de ez nem jelenti azt, hogy az naprakész és aktív ügyfeleket tartalmaz. ill jogilag rendezett.

    Ezzel szemben az e-DM hírlevelek során saját ún. opt-in listák hozhatók létre, melynek segítségével feliratkozók gyűjthetők. Ennek az az előnye, hogy az opt-in listára feliratkozók beleegyezésüket adják, a rendszeresen küldött e-DM levelekre, valamint így biztosítható, hogy ez az adatbázis aktív ügyfelekkel rendelkezik, akiket tényleg érdekel a konkrét ajánlat, termék, szolgáltatás.

  • épített e-mail marketing címlista

    Ahhoz, hogy e-mail hírleveleket lehessen küldeni címzettekre van szükség. Ez a címlista lehet saját, azaz épített e-mail marketing címlista, vagy vásárolni is lehet .

    Az épített e-mail marketing címlistának az az előnye, hogy azoknak az ügyfeleknek, potenciális ügyfeleknek az adatait, e-mail címeit tartalmazza, melyek tényleges érdeklődői az adott termék, szolgáltatás iránt.

    Igaz, hogy az épített e-mail marketing címlista felállítása több időbe és energiába kerül, mint, egy vásárolté, de biztosabb, mert ez ténylegesen olyan adatokat tartalmaz, amelyeket maguk a feliratkozók adták meg.

    Az épített e-mail marketing címlisták előnye nem csak az, hogy aktív ügyfelek, aktív adatait tartalmazza, hanem az is, hogy ez egy teljesen legális címlista, hiszen ebben az esetben a feliratkozó előzetesen hozzájárult ahhoz, hogy adatait marketing tevékenység céljából felhasználhatóak és hírlevél küldhető a számukra, így a kiküldött hírlevelek nem minősülnek spamnek.

  • feliratkozás

    Az e-mail marketing kampány egyik legfontosabb résztevevői a feliratkozók.

    Feliratkozó lehet minden olyan látogató, aki a weboldalra érkezve, az ott elhelyezett hírlevél feliratkozási mezőt kitölti, és megerősíti, hogy igényt tart a rendszeresen kézbesített hírlevélre.

    A feliratkozásokat a 2001. évi CVIII. törvény , az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokat, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokat szabályozó törvény határozza meg.

    Ennek értelmében a feliratkozás csak abban az esetben törvényes, és érvényes, ha a címzett hozzájárulását adja, és a nyilatkozat tartalmazza a nevét. A hírlevél feliratkozás akkor lesz jogszerű, ha a honlapon van egy feliratkozási mező, melynél jól látható módon fel van tüntetve, hogy hírlevél feliratkozásról van szó, és itt kérik el a feliratkozó nevét és e-mail címét, azonban kötelező erővel más adatokat nem kérhetőek.

    Amennyiben a hírlevél feliratkozás nem egy feliratkozó mezővel történik, hanem ún. check box-al, azaz jelelölő négyzettel, abban az esetben ennek a jelölőnégyzetnek üresnek kell lennie, hogy a feliratkozó saját maga tudja kipipálni, bejelölni azt.

    Amit a feliratkozók gyűjtése során nem lehet megtenni, az az, hogy senkit, semmilyen hírlevélre ajánlással feliratni nem lehet.

  • hírlevél

    Rendszeres időközönként kiküldött levél, mely elektronikus úton, e-mail segítségével, meghatározott témakörökkel, ajánlatokkal, tartalommal kerül kiküldésre a feliratkozóknak.

    Napjainkban továbbra is közkedvelt az e-mail marketing hírlevél a közösségi média egyre növekvő népszerűsége ellenére is. A legtöbb internetező ugyanis egy nap alatt olyan mennyiségű információval találkozik, melynek hatására a későbbiekben, amikor ténylegesen aktuálissá válna számára a termék, vagy szolgáltatás megvásárlása, már nem biztos, hogy emlékszik a weboldalra, így nem tud visszanavigálni.

    Éppen ezért kell lehetőséget adni a honlapokon arra, hogy feliratkozhasson hírlevelekre, melyben rendszeres tájékoztatást kap a legújabb akciókról, termékekről, hírekről.

    Ezáltal bármikor elérhetőek a korábbi látogatók, adatbázis is építhető, melynek segítségével a későbbiekben célcsoportok alakíthatók ki, így személyre szóló ajánlatok küldhetők a hírlevelek feliratkozói számára.

    Hírlevél küldéskor az alábbi szempontokat kell figyelembe venni:

    A hírlevél kiküldése legyen rendszeres;

    Ne önreklám legyen, hanem a konkrét ajánlatokat tartalmazzon;

    A hírlevél érdeklődést keltsen fel, természetesen adjon információkat az ajánlatról, de minden részletet ne a hírlevélen keresztül közöljön az ajánlatról, termékről, hanem az adott cég honlapjára linkek segítségével navigálja át az olvasókat;

    Amit nagyon sokan elfelejtenek egy hírlevél, vagy e-mail marketing kampány során, hogy a levelet a landing oldalhoz, azaz az érkező oldalhoz igazítsák.

    Nagyon fontos, hogy a hírlevelél átlátható és tagolt legyen;

    A hírlevél szövege ne legyen se túl hosszú, se túl rövid, viszont lényegre törő legyen, mondandója tartalmazzon ‘call to action’-ra , azaz cselekvésre felhívást. A kiemelések egységesek legyenek, valamint nem ajánlatos dőlt betűket használni, mert nehezebben olvashatóak, valamint kék betűszínt és aláhúzást sem, mert linknek vélhetik az olvasók.

    Törvényi előírás, hogy a hírlevelekben kötelező feltüntetni a leiratkozási lehetőséget;

    Kiküldés előtt ajánlott tesztelni a hírleveleket, mert ezáltal ellenőrizhető, hogy a különböző programokban megfelelően jelennek-e meg a képek, szövegek, információk. A hírlevelek akár tartalom szerint is tesztelhetők: kisebb csoportoknak ugyanaz az ajánlatot tartalmazó hírlevél kerül kiküldésre, de más-más stílusban, így mérhető, hogy melyik szöveg volt ösztönzőbb.

  • hírlevél szoftver

    A hírlevél mára már olyan olcsó és közkedvelt direkt marketing eszköz lett, melynek használata során tömeges ügyfélkör érhető el. A honlapokon keresztül hírlevélre feliratkozóknak számtalan módon küldhető hírlevél, azonban nem mindegy hogy milyen módon, milyen szoftverek segítségével.

    Az interneten számos ingyenes e-mail tárhely elérhető, mint a Gmail, a Yahoo, ezek a rendszerek is alkalmasak hírlevél küldésére, de nem olyan professzionálisan, mint ahogy egy hírlevél szoftverrel.

    A hírlevél szoftverek előnye, hogy speciálisan hírlevél küldésre lettek kifejlesztve, azaz tömegesen lehet velük leveleket küldeni, de ezen kívül tartalmaznak olyan funkciókat is, amelyeket egy sima e-mail szoftver nem.

    A hírlevél szoftverek többségével létrehozható személyre szabott elektronikus hírlevelek, tehát perszonalizálhatók, közvetlenül megszólítható a címzett, még tömeges címlista esetén is.

    A hírlevél szoftvereknek köszönhetően jól mérhetőek az adott hírlevél kampány hatékonysága. Naprakész információk kaphatók arról, hogy hányan nyitották meg a levelet, hányan kattintottak tovább a levélben szereplő link alapján, hány levél pattant vissza, azaz jutott célba, stb.

    További nagy előnye a hírlevél szoftvereknek, hogy rendelkeznek ún. autoresponder funkcióval, mely nagyban megkönnyíti a hírlevél küldést. Az autoresponderek a beérkező igényekre azonnali választ küldenek, de időzített levélküldésre is felhasználható, azaz akkor küldhető vele hírlevél, amikor a feladó nincs is a gép előtt.

    A hagyományos e-mail szoftverekkel is lehet nagy mennyiségű hírlevelet küldeni, ebben az esetben azonban a címzettek között minden címzett neve látható lesz, ami egyrészről nem profi megoldás, másrészről az ilyen levelek a túl sokk címzett miatt gyakran spamnek minősülnek.

    Ezzel szemben egy profi hírlevél szoftverek alkalmazása során hatalmas e-mail és feliratkozói listákat is létrehozhatunk.

    A hírlevél küldő szoftverek segítségével nem csak HTML formátumú és TEXT formátumú hírleveleket, hanem az ún. multipart formátumú, azaz HTML és TEXT formátumú levelek is küldhetők.

  • hírlevél szövegírás

    A direkt marketing egyik legnehezebb feladata a szövegírás, azaz hogy a direkt levelek szövege a lehető legjobban keltse fel a címzett, az olvasó érdeklődését és arra késztesse, hogy tovább olvassa akár dm levelet, akár e-mail hírlevelet kap.

    A hírlevél szövegírás során talán ez az egyik legfontosabb, hogy a tárgymező a lehető legfrappánsabb legyen, tömören mutassa be, mit tartalmaz a hírlevél. Erre azért van szükség, mert ez jelenik meg egyből a címzett levelezőjében, legelőször ezt fogja elolvasni, és ha nem kelti fel az érdeklődését, akkor a leveleet könnyen olvasás nélkül törölheti.

    A levél lehetőleg legyen tömör, világos, jól érthető és tagolt, legyenek benne kiemelések. Erre azért van szükség, mert az internetezők többsége nem úgy olvassa a hírleveleit, ahogy pl. egy könyvet, hanem csak átsuhan rajta, és ha megakad a szeme egy számára értékes, érdekes szón, akkor tovább fogják olvasni.

    A hírlevél szövegírásakor ügyelni kell arra is, hogy ne túl hosszú, de ne is legyen rövid a levél. Azt is figyelembe kell venni a hírlevél szövegírásakor, hogy a hírlevél ne tartalmazza az összes információt az ajánlatról, csak azt, ami ahhoz szükséges, hogy felkeltse az érdeklődést, és tovább kattintson az olvasó az ajánlat részleteiért a megadott weboldalra. Ebben az esetben lehetőleg úgy kell meg írni a hírlevél szövegét, hogy tartalmazzon ún. ‘call to actiont’, azaz cselekvésre felhívást.

    Az átkattintások során nem szabad megfeledkezni a hírlevél szövegírás egyik legfontosabb részéről sem, a landing, vagyis érkező oldalról. A landing oldalak lehetőleg szövegükben, stílusukban mindig hasonlítsanak a levélhez, a levél tartalmához, de ne ismételje azt, csak utaljon rá.

  • HTML formátum

    Az e-mail marketing kampány egyik fontos alkotó eleme a célcsoport. Nem mindegy melyik az a célcsoport, amelynek a hírlevél szól, nem csak a mondandó, a reklámüzenet miatt fontos, hanem azért is, mert nem mindegy milyen formátumban mennek ki a levelek a címzetteknek.

    A legtöbb B2C felhasználónak ingyenes levelezőrendszer áll rendelkezésére, melyek jól kezelik a HTML alapú leveleket, míg a B2B üzleti szférában dolgozók többnyire olyan levelezőket használnak, melyek csak TEXT alapú leveleket tudnak megnyitni.

    A hírlevél küldő szoftverek többségében lehetőség van HTML alapú levelek kiküldésére, melyek a webes, HTML nyelven készülnek.

    Ezeknek a leveleknek az az előnye, hogy látványosak, hasonlíthat a kiküldő cég weboldalához, képekkel lehet illusztrálni, kérdőíveket lehet benne szerkeszteni, valamint linkeket, és grafikai elemeket is tartalmazhat.

    A HTML levelek könnyen mérhetőek, mivel ún. HTMl kód helyezhető el benne, amivel mérhető, hogy hányan nyitották meg a levelet.

    Hátrányuk, hogy a nagyobb adat tartalom miatt a letöltési sebesség lassabb, és nem minden felhasználó levelezője tudja megnyitni, vagy csak hiányosan, pl. a képek nem töltődnek be.

  • konverzió

    Minden olyan cselekvés, amely az online marketing számára értékes lehet. A konverzió lehet hírlevélre feliratkozás, link átkattintás, vásárlás, ajánlatkérés. Bármely olyan tevékenység, amely a vállalkozás számára értékes lehet.

  • kukac – @

    Magyar nyelvterületen a @ jel általában csak az e-mail címekben fordul elő. Például: gipszjakab@cegnev.hu. E használata miatt az internet egyik jelképévé vált. Magyarország európai uniós tagságának kezdetétől a KRESZ-táblákon ez jelzi a közösségi internetelérési pontokat az országban.

    Fórumok, blogok, és a Twitter hozzászólásaiban az @ jelet arra is használják a tagok, hogy hozzászólásukat vagy annak részét, az @ jellel (és azt követve mondandójuk célzottjának nevével) egy másik felhasználónak címezzék. Ez történhet válaszként egy másik felhasználó korábbi hozzászólásra, de címezhet mondandót egy addig meg nem szólított felhasználónak is. Például: @gipszjakab: Igazad van.

  • landing oldal

    Vagy érkező-, aloldal. A landing oldalak az online marketing és így az e-mail marketing nyelvén azt az érkező, vagy fogadó oldalt jelenti, amelyre a látogató először egy linkre, vagy hirdetésre való kattintás után érkezik.

    A landing oldalak jelentősége az, hogy ezen az oldalon találkozik a látogató a hírlevél, vagy kulcsszó alapú hirdetés bővebb ajánlatával. Ezért fontos, hogy ezek az aloldalak úgy legyenek kialakítva, optimalizálva, hogy azon az oldalon lehetőleg, csak azokkal az információkkal találkozzon a látogató, ami az ajánlatban is szerepel, és ne legyenek zavaró, felesleges, terelő információk, amelyek elnavigálhatják arról az oldalról.

  • leiratkozás

    Az e-mail marketing során nem csak azokat a szempontokat kell figyelembe venni, melyekkel ösztönözni lehet a hírlevélre való feliratkozást, hanem a törvényi kötelezettségeknek eleget téve, a leiratkozásra is lehetőséget kell adni a címzettnek.

    Ezáltal a levélben lehetőséget kell biztosítani az olvasónak, arra hogy egy linkkel, vagy egy válaszlevéllel a kiküldött e-mailről leiratkozhasson, ha ő úgy dönt, hogy a továbbiak során nem kíváncsi arra a hírlevélre.

    A jelenleg hatályos magyar törvények alapján minden kiküldött hírlevél esetén biztosítani kell a hírlevélről történő leiratkozást. A leiratkozásnak több formája lehetséges:

    1. Leiratkozó linket helyeznek el a hírlevélben, amelyre kattintva a címzett automatikusan leiratkozott státuszúvá válik. Felhasználói szempontból ez a legkényelmesebb, azonban még sok helyen nem alkalmazzák.

    2. A leiratkozó link egy leiratkozó űrlapra mutat, amely űrlapon az adatok megadása után lehet leiratkozni.

    3. Egy e-mail címre küldve lehet a leiratkozást kérni, és kézi úton történik a leiratkoztatás.

  • Megnyitási arány- Open Rate (OR)

    Ahogy nevében is szerepel a hírlevelek megnyitási arányát méri. Azaz, hogy a kiküldött e-mailt összesen mennyien nyitották meg. A megnyitási aránynak kétféle mutatószáma is ismert. Az egyik, az összes megnyitások száma, amivel azt lehet mérni, hogy a címlistán szereplők közül összesen mennyien nyitották meg a hírlevelet. Valamint lehet egyedi megnyitást is mérni, ami azt mutatja meg, hogy hány különböző címzett nyitotta meg a levelet. Angol elnevezése Open Rate, rövidítése OR.

  • multipart formátum

    A hírlevelek több formátumban is küldhetők, 3 féle variációja ismert a hírlevél formátumoknak, ezek a következők, TEXT, HTML, és Multipart formátum.

    A multipart formátum mindkét formátum, a HTML és a TEXT ötvözete. Azaz a levél tartalmazza a szöveges (TEXT) és a HTML verzió tulajdonságait is.

    A különböző levelezőrendszerek hátránya, hogy nem mindegyikük támogatja a HTML verziót, van, amelyik csak TEXT formátumú leveleket tud megjeleníteni.

    A multipart módszernek az a nagy előnye, hogy sokszor a feladók nem tudják, hogy a címzettek milyen levelező rendszerrel rendelkeznek, azaz melyik formátumot tudják kezelni. A multipart formátumot azonban minden levelező kezelni tudja, így ha a levelező csak TEXT formátumot tud kezelni, akkor azt fogja megnyitni, ha támogatja a HTML verziót a levelező rendszer, akkor pedig a HTML verziót fogja megnyitni.

  • opt-in

    Ahhoz, hogy hírleveleket lehessen küldeni megfelelő adatbázisra, címlistára van szükség. Ezekre az adatbázisokra és címlistákra két féle módon lehet szert tenni:

    Vásárolható kész címlista, melyben feltehetőleg olyan ügyfelek adatai találhatóak,melyek a vásárló számára tényleges ügyfélkört jelent, vagy saját adatbázis építésével is gyűjthető feliratkozó.

    A feliratkozók gyűjtése Magyarországon szabályozott keretek között történik, az egyik eszköze erre az opt-in listaépítő módszer.

    Ennek a listagyűjtésnek az a lényege, hogy a feliratkozás során a feliratkozótól előzetes engedélyt kérnek arra, hogy hírlevelet küldhessenek számára. Ennek során találkozhat a feliratkozó a feliratkozás során a „hozzájárulás” vagy a „hírlevelet kérek” rubrikával, amelyet, ha a feliratkozó kipipált hozzájárult ahhoz, hogy hírlevelet küldjenek számára, így felkerül az opt-in listára.

  • opt-out

    Az e-mail marketing során olyan, törvényileg és szakmailag nem preferált módszer, mely során a hírlevelek kiküldésekor nem kérik előre (opt-in) a címzett beleegyezését a levél kiküldéséhez. Az ilyen opt-out levelek esetében, mindig biztosítani kell a levélben a leíratkozási lehetőséget. Tehát egy szóval az opt-in levelezés ellentéte, azaz ennek során nem kérnek előzetes beleegyezést ahhoz, hogy a hírleveleket kiküldhessük a címzettnek.

  • perszonalizálás

    A hírlevél szövegírás egyik jó módszere lehet a perszonalizáció, azaz ha személyre szóló ajánlattal találkozik az ügyfél.

    A perszonalizáció előnye, hogy minden felhasználót külön-külön a saját nevén lehet megszólítani, felhasználva a címzett nevét, ezzel az üzenet sokkal személyesebb lesz.

    A hírlevél küldő szoftverek segítségével ez a perszonalizáció ma már jóval egyszerűbb, nem kell egyesével, külön-külön beírogatni a címzett neveit, hanem egyszerű egyedi mezők beillesztésével lehetőség nyílik rá, hogy nevén szólítsuk az ügyfelet vagy a céget.

    A perszonalizált hírlevél küldés azonban nem csak annyiból áll, hogy névre küldött hírlevelet kap a címzett, hanem, azt is hogy a levél lehetőleg olyan ajánlatot tartalmaz, amely ténylegesen személyre szabott, ami érdekelheti a felíratkozót, olyan szolgáltatást tartalmaz a levél, amelyet igénybe tud venni.

  • plain text

    A hírlevelek két féle formátumban szerkeszthetők, az egyik a HTML kódot tartalmazó levél, a másik a TEXT, vagy Plain Text levél. A Plain Text levelek csak szöveges tartalommal rendelkeznek, nem tartalmaznak képeket, HTMLkódot. A Plain Text formátum nem teszi lehetővé a színek, betűméretek, betűstílusok alkalmazását.

    A Plain Text levelek előnye, hogy méretük nem olyan nagy, mint a HTML leveleké, így nem terhelik a szervereket, ezáltal könnyebb az kézbesíthetősége. A Plain Text leveleket leginkább a B2B kommunikáció során alkalmazható eredményesen.

  • POP3

    A Post Office Protocol version 3 (POP3) egy alkalmazás szintű protokoll, melynek segítségével az e-mail kliensek egy meglévő TCP/IP kapcsolaton keresztül letölthetik az elektronikus leveleket a kiszolgálóról. Napjainkban ez a legelterjedtebb protokoll az elektronikus levelek lekéréséhez.

    A jelenleg használatos harmadik változat (version 3) elődjei a POP, illetve POP2 változatok.

    A POP3 és az IMAP protokoll közötti lényeges különbség a levelek kezelési elvében mutatkozik. Az IMAP segítségével a levelező kliens kapcsolódik a kiszolgálóhoz, és közvetlenül azon manipulálja a leveleket. Ugyanakkor a POP3 protokoll esetében a kiszolgáló csak addig tárolja a levelet, amíg a felhasználó le nem tölti onnan. A két módszer közötti filozófiai eltérést kell leginkább szem előtt tartanunk, mivel mindkét protokoll esetében lehetőség van a másikhoz hasonlatos működés megvalósítására: POP3 használatakor a letöltött leveleket nem feltétlenül kell letörölni a szerverről. Az IMAP esetén pedig a levelek ideiglenesen a felhasználó gépén tárolódnak, és akár offline is olvashatók maradnak.

  • ROI – Return on Investment

    ROI-Return on Investment: A megnyitási és átkattintási számok után ez az egyik legfontosabb mutatószám az e-mail marketingesek számára. A ROI- azaz a befektetés arányos megtérülés az a mutatószám, amellyel könnyen kiszámolható, hogy mennyire térült meg egy e-mail marketing kampány, vagy egy hírlevél kiküldése. Tehát a ROI azt jelzi, milyen nyereséget szerzett a vállalkozás a kampányra fordított összegért. A hírlevelek és email marketing kampányok esetében a ROI az alábbiak szerint számolható ki:(Nyereség – Költség)/Költség = ROI %-os értéke

  • spam

    A spam nagy tömegben, e-mailek által terjesztett kéretlen hírlevél. Kéretlen, mert a címzett nem adta hozzájárulását, hogy a spam feladója levelet küldjön neki, de törvényi felhatalmazással sem rendelkezik címlista összeállítására, felhasználására. A spam tevékenységet a legtöbb országban törvényileg tiltják, és a Netikett szabályait is sérti.

    Csak abban az esetben lehet hírlevelet, DM levelet küldeni a címzettnek, amennyiben arra Ő feliratkozott. Nem számít feliratkozásnak az, ha bármilyen publikus helyen szerepel valakinek az e-mail címe, vagy fórum hozzászóláskor adta meg az e-mail címét, vagy ha regisztrált egy weboldalra, de ott nem kérték a beleegyezését hírlevél küldésére.

    Amennyiben spam levelet kap valaki, akkor az alábbiakra érdemes odafigyelni:

    Lehetőleg ne nyiss a meg a Spam leveleket! Mert ez azt bizonyítja, hogy van létjogosultságuk, valamint a feladó így adatokat gyűjt arról, hogy hányan nyitották meg a spam leveleket. Azoknak az adatait, akik kinyitnak egy spam levelet átmásolják egy olyan címlistára, melyen az aktív ügyfelek adatait tartalmazzák. Ezeket a listákat a spammerek többnyire cserélgetik egymást közt, így egyre többeknek tudják eljuttatni spam leveleiket;

    Ne kattintson a Spamekben szereplő linkekre, még akkor se, ha leiratkozó link az. Ezzel a módszerrel ugyanaz a probléma, mint az első pontban, hogy aktivitást vált ki vele, így a címzett az adatait még jobban kiadja a spam küldőjének;

    Ne vásároljon Spam levél alapján, még akkor sem, ha kihagyhatatlan üzleti ajánlat szerepel benne! Ezzel visszaigazolást nyernek arról, hogy van létjogosultság a spamnek, hiszen, ha van rá kereslet, akkor lesz rá kínálat is. Tehát továbbra is küldeni fogják a spameket.

    Mit lehet tenni a spamek ellen?

    A levelező rendszerek többségében ma már működnek spam szűrők, melyek a beérkező leveleket különböző szempontok alapján osztályozza, így kiszűrve a spameket, tehát alkalmazható ilyen spam szűrő. De ami a legfontosabb, hogy a spameket soha ne nyissa meg, ne reagáljon rá, így semmilyen válaszreakciót nem kaphatnak a spamek feladói, így a címzett adatai biztonságban maradhatnak.

  • tárgymező

    Az e-mailek legfontosabb része a tárgymező, hiszen ezt látja meg először az olvasó az e-mail postafiókjában és ez alapján dönti el, hogy megnyitja-e azt a hírlevelet vagy sem.

    A tárgymező lényegében az e-mail rövid, frappáns összefoglalója, ezért lehetőleg olyan figyelemfelkeltő szöveget írjon a hírlevél tárgymezőjébe, amely arra készteti az olvasót, hogy megnyissa a levelet.

  • TEXT formátum

    Ez e-mail marketing munkának egy fontos kérdése a kiküldött e-mailek formátuma. Két verzió van: a TEXT (szöveges) és a HTML formátum, illetve van egy harmadik lehetőség is, amikor egyszerre két formátumot használ a küldő.

    A TEXT formátum a ‘klasszikus’ e-mailt jelenti, ami nem tartalmaz semmilyen formázást vagy képet, csak egyszerű karaktereket (egy vonalat például sok közőjellel lehet ‘húzni’, így: ——-). A sima szöveges formátú levelek nagy előnye, hogy nagy valószínűséggel minden SPAM szűrő átengedi azokat, valamint méretük általában elenyésző a HTML formátumú levelekhez képest. A TEXT formátumú levelek általában csak ‘száraz’ adatközlésre használhatók, illetve főként azoknál a levelező szoftvereknél előnyös, amelyeknél nem engedélyezett a HTML formátum. Hátránya, hogy csicsás, képeket tartalmazó hírlevél nem készíthető vele.

    A másik lehetőség a HTML formátum. Az ilyen módon összeállított e-mailek hasonlítanak (vagyis hasonlíthatnak) egy honlaphoz, ugyanis lehetőség van komolyabb formázásra is, képek beszúrására, szinek alkalmazására, stb. A HTML formátumnak az a (egyre kevésbé jelentős) veszélye, hogy amennyiben a felhasználó levelezőrendszere akármilyen okból nem jelenít meg HTML leveleket, akkor az üzenetet nem fogja tudni értelmezni.

    A harmadik, kombinált megoldás azt jelenti, hogy egy levélen belül mindkét formátum megtalálható, és a felhasználó levelezőrendszerének képessége foja eldönteni, hogy ő milyen formában fogja látni a levelet. Ha képes a program HTML levelet megjeleníteni, akkor úgy, ha nem, akkor a text verzió lesz látható.

  • trigger

    A triggerek olyan kapcsolók, amelyek egy adott esemény bekövetkezésekor egy másik eseményt indítanak el. Segítségükkel lehet például születésnapi üdvözlő e-maileket küldeni, ha a feliratkozónak születésnapja van, vagy a feliratkozó automatikus felvétele egy másik listára, ha a kiküldött levélben lévő linkre kattint.

  • vásárolt e-mail marketing címlista

    E-mail marketing címlistára kétféle képen lehet szert tenni. E-mail marketing címlistát lehet építeni, vagy vásárolni is.

    A vásárolt e-mail marketing címlisták előnye, hogy ezek a címlisták több száz potenciális ügyfél adatait tartalmazza, hamar rendelkezésre áll, kevesebb idő és energia befektetéssel lehet e-mail címekhez, adatokhoz hozzájutni.

    Azonban nem csak előnye van a vásárolt e-mail marketing címlistáknak, hanem hátrányai is. Az egyik hátulütője az ilyen címlistáknak, hogy nem biztos, hogy az ügyfelek előzetes beleegyezését kérték, ahhoz, hogy hírleveleket kapjanak bárkitől is, tehát ez így nem legális, az ilyen címlistákra küldött levelek a spamek.

    Másik nagy hátrányuk, hogy nem tudható, hogy az adatbázis mennyire friss, mikor készült, ennek eredménye képen nem biztos, hogy a benne szereplő adatok még aktívak, azaz hogy él-e egyáltalán az az e-mail cím, ami abban a címlistában szerepel, vagy hogy azokat a személyeket, akik szerepelnek azon a címlistán ténylegesen érdekli-e a kiküldendő ajánlat.

  • Visszapattanási arány – Bounce Rate (BR)

    Visszapattanási arányról akkor beszélünk, ha valamilyen okból kifolyólag az e-mail marketing szoftver nem tudta kézbesíteni a hírlevelet és a fogadó fél postafiókja visszadobta azt. A visszapattanásoknak két fajtájuk is ismert. Az egyik a lágy, vagy puha visszapattanások (soft bounce), a másik a kemény (hard bounce). Akkor beszélünk lágy visszapattanásról, ha valamilyen okból a rendszer nem tudta kézbesíteni a levelet, pl. szerver elérési hiba történt, vagy megtelt a címzett postaládája. Kemény visszapattanásról pedig abban az esetben beszélünk, amikor az adott e-mail cím nem létezik, vagy megszűnt. Angol elnevezése: Bounce Rate, rövidítése BR.

  • webes verzió

    Sok esetben a böngésző alapú e-mail postafiókok nem tudják megjeleníteni a hírleveleket, vagy nem helyesen jelenítik meg. Erre az esetre lehet egy olyan link algoritmust használni a hírlevelekben, melynek segítségével, könnyedén, egy kattintással megnyitható a hírlevél. De nem a postafiókban, hanem egy új weboldalon, a böngésző segítségével.

    A Protopmail-ben 3 lépéssel, nagyon egyszerűen szúrhat be a hírlevelébe webes verzióra utaló linket:

    1, Készítse el a szerkesztendő hírlevelet, vagy nyissa meg azt, a már meglévő hírlevelét, amelybe szeretné ezt a linket beilleszteni,

    2, A hírlevélbe írjunk be egy mondatot, ami arra utal, hogy ha nem tudja az olvasó rendesen megnyitni a hírlevelet, akkor kattintson arra a linkre, pl: „Amennyiben hírlevele nem jelenik meg rendesen, vagy nem tudja megnyitni, kérjük kattintson ide!”

    3, Ezt a mondatot az egérrel jelölje ki, majd a szerkesztő menüsorában válassza az egyedi mezők beszúrását, ezen belül is „Az e-mail webes változatára mutató link”-et. A rendszer automatikusan beszúrja a linket, így el is készült a webes verzió.